FAN Event Nijmegen 2018, 21 oktober 2018, Stevenskerk, Note in a Coat

‘How small things make a big difference’.

Hoogtepunt van FAN Event 2018 was de première van de korte filmische documentaire gemaakt door de Nijmeegse filmer Martijn Schinkel en geproduceerd door Tuk Melissen. Research en redactie was in handen van Anja Adriaans.
De film is een initiatief van de Stichting FAN Friendship Albany NY-Nijmegen en werd opgenomen in Nijmegen en Albany.

De film werd mogelijk gemaakt door de Amerikaanse ambassade in Den Haag en de gemeente Nijmegen.

In ‘Note in a Coat’ wordt de grote wereldpolitiek tijdens de Marshallhulp van kort na de Tweede Wereldoorlog teruggebracht tot een menselijke maat.

Een briefje in de jaszak van een door een inwoner van Albany gedoneerde winterjas, zorgde voor een levenslange trans-Atlantische vriendschap.

Een groots opgezet ‘Pen-Pals’ (schrijfvrienden) project uit 1948 tussen Albany en Nijmegen ging destijds teloor maar bewerkstelligde op kleine schaal warme vriendschappen die al 70 jaar duren. De brieven van destijds zijn ware ambassadeurs voor de vrede. Anno 2018 geloven we bij FAN dat de boodschap van destijds: ‘Small things make a big difference’ niet aan betekenis heeft verloren.

Leerlingen van BSO de Oversteek, het Mondial College en het Kandinsky College leverden een belangrijke bijdrage aan het FAN Event 2018. Hun deelname aan de film en de presentaties maakt de 71-jarige internationale vriendschap tussen beide steden tastbaar en levendig.

Hoogleraar Gelderse en Nijmeegse geschiedenis professor Dolly Verhoeven begeleidde het programma.

Amerikanist Anja Adriaans, oprichter van FAN, legde aan de hand van een historische audio-opname de link tussen verleden en heden..

Het FAN Event werd muzikaal omlijst door het ‘tegendraads gezang’ van Cantus Obliquus. Vriendschap en liefde voor het zingen lopen als ‘roze draden’ door dit koor dat muzikaal onder leiding staat van Christel Gelderman. Verder traden op: Rik Cornelissen – een vernieuwende en eigentijdse jazz en latin accordeonist – en het duo ‘Gloed a Deux’ – gitaar en zang, puur, klein, intiem en sfeervol-.

Het FAN event in de Stevenskerk was mogelijk door de steun van velen, in het bijzonder ARN Afvalverwerking en Marco de Ruiter van Audio-Traject.

Tulip Festival Albany 2018

Op 9 mei opende burgemeester Kathy M. Sheehan de FAN tentoonstelling ”American Friendship from Across the Ocean” met een feestelijke receptie in het stadhuis van Albany.

De tentoonstelling beschrijft de bevrijding van Nijmegen door de 82nd Airborne Division tijdens de Tweede Wereldoorlog en de daaropvolgende humanitaire hulp vanuit Albany om Nijmegen te helpen bij de wederopbouw van de stad. Deze hulpactie vond plaats in 1947 en was een voorbeeld voor het latere grootscheepse European Recovery Program, beter bekend als het Marshall Plan.

Het was heel bijzonder om het verhaal van onze stichting middels de tentoonstelling in het stadhuis van Albany te mogen exposeren. Bregje Jaspers van Studio 0404 maakte op creatieve wijze de aanpassingen aan de tentoonstelling in orde en Radboud in’to Languages maakte een prachtige Engelse vertaling van het gedicht van Marijke Hanegraaf. Veel dank zijn we verschuldigd aan de Provincie Gelderland voor hun steun. Tijdens de opening van de tentoonstelling spraken onder andere: Paul Grondahl directeur van het NY State University Writers’ Institute en Mark Schaming directeur van het NY State Museum (zie foto’s).

Het Tulip Festival wordt jaarlijks gehouden in het mooie historische Washington Park. Dit jaar is het de 70e editie en vanwege dit jubileum is het ‘Nijmegen’ informatiebord onthuld. Op het bord staat dat het Tulip festival in 1948 begon met een tulpen gift van koningin Wilhelmina om Albany te bedanken.

Met man en macht werd gewerkt aan het opbouwen van de FAN tentoonstelling in de Rotunda van de Albany City Hall. Net op tijd klaar voor de opening op 9 mei 2018.

UTS Verkroost zorgde voor het professioneel vervoer per schip en bestelwagen van Nijmegen naar Albany.