HISTORIE

Naoorlogse hulpactie voor Nijmegen

Source: Regionaal Archief Nijmegen.

Bron: Regionaal Archief Nijmegen.

In 1947, toen Nijmegen net de oorlog achter de rug had, kwam er op de Waalkade een schip vol met hulpgoederen en bouwmaterialen aan. Het schip kwam uit Albany en was onderdeel van een brede hulpactie die deze hoofdstad van de staat New York had opgezet. Zo waren er Nijmegen-corners in de winkels, in de bioscopen draaide een film over Nijmegen en door heel Albany hingen posters met de oproep: ‘Adopt a family in Nijmegen’.

Oorlogshelden dachten ook aan wederopbouw

Belangrijke spil in de steun voor Nijmegen was Generaal J.M Gavin, die samen met zijn 82e Airborne divisie een essentiële rol speelde in de bevrijding van Nijmegen tijdens operatie Market Garden. Ze hadden in Nijmegen veel leed gezien én zelf ervaren; 800 Amerikaanse soldaten Major General James Gavinsneuvelden hier. Hun graven werden liefdevol verzorgd door de burgerbevolking. De connectie met de stad was hierdoor zo sterk geworden dat het niet alleen bij bevrijding bleef. Ook andere vooraanstaande namen raakten betrokken, zoals president Truman, verzetsheld Arie Bestebreurtje, de burgemeesters Charles Hustinx en Erastus Corning II en pater P. Mommersteeg. Hulp werd gezocht en geboden aan de stad en aan de R.K. Universiteit. Het wederopbouw-project dat volgde werd een soort voorloper van de later breed ingezette Amerikaanse Marshallhulp. De dankbaarheid van de Nijmegenaren is nu, 70 jaar verder, nog steeds groot. In 2013 werd een nieuwe stadsbrug (De Oversteek) geopend die herinnert aan de belangrijke rol die de Amerikanen hadden.

Historische banden tussen Albany en Nederland

albanyDe historische banden tussen Albany en Nijmegen voeren ons zelfs nog verder terug in de tijd. Want zoals Nijmegen aan de Waal ligt, ligt Albany aan de rivier de ‘Hudson’; een rivier die decennia geleden al de belangrijkste transportroute van de kolonie Nieuw-Nederland was. Langs deze Hudson-rivier ontstonden de eerste Nederlandse nederzettingen. Zo werd bijvoorbeeld Nieuw-Amsterdam (later New York), maar ook ‘Beverwijck’ gesticht, dat later uitgroeit tot het huidige Albany. Dit zorgt ook in Amerika voor een sterke cultureel-historische band, waar bijvoorbeeld ook de ‘Dutch Settlers Society of Albany’ zich voor inspant.