Onderscheiding Dutch American Friendship

Het jaar begon met een hele mooie onderscheiding voor onze oprichter-directeur, Anja Adriaans. Zij kreeg deze waardering van de Overseas Americans Remember (OAR) op Dutch American Friendship Day, op de Amerikaanse ambassade.

Tentoonstelling ‘Wederopbouw en internationale vriendschap’

In juni 2021 was de tentoonstelling ‘Wederopbouw en internationale vriendschap’ te zien in het binnenmuseum van Museumpark Orientalis. De expositie was onderdeel van onze 1e lustrumviering. In de tentoonstelling hebben ook Stichting Nijmegen Wederopbouwstad, Vrijheidsmuseum en Groesbeek Airborne Vrienden een bijdrage geleverd uit hun collectie. De expositie vertelde het verhaal rondom de hulpactie vanuit Albany voor de stad Nijmegen na de Tweede Wereldoorlog en schetst een beeld van Nijmegen en Groesbeek in een periode van wederopbouw.

De bezoeker beleefde de totstandkoming van deze bijzondere verbintenis tussen een Amerikaanse en Nederlandse stad door middel van oud fotomateriaal, brieven en historische documenten, posters en beeld- en geluidmateriaal. De tentoonstelling toont het belang van internationale samenwerking, vriendschap en solidariteit tussen mensen van verschillende culturen en richtingen in tijden van grote nood.

Een belangrijk moment voor deze internationale samenwerking vond plaats in 1947 toen er vanuit Albany schepen arriveerden in Nijmegen met 300 ton hulpgoederen waaronder voedselpakketten, babykleertjes, schoenen, medicijnen en typemachines. In de pakketten zaten ook brieven van de families in Albany aan de families in Nijmegen, waardoor er internationale vriendschappen ontstonden. De vracht vol hulp was een sein voor de Nijmegenaren om de wederopbouw van de stad met goede moed ter hand te nemen. De vele verhalen en enkele objecten die in deze vracht werden meegenomen zijn te bewonderen in de expositie. De tentoonstelling was tot begin september 2021 te zien in Museumpark Orientalis.

FAN’s eerste lustrumviering

Op 19 juni 2021 vierden we ons eerste lustrum, met als thema ‘Wederopbouw & Internationale Vriendschap.’ Het was bijzonder hoe we de viering ondanks corona door konden laten gaan. We organiseerden een inspirerend sprekersprogramma in de Cenakelkerk in Heilig Landstichting. Door de geldende maatregelen konden we een zeer beperkt aantal mensen uitnodigen, de bijeenkomst kon internationaal gevolgd worden via een livestream, technisch mogelijk gemaakt door  Studio Honig.

Burgemeester M. Slinkman van Berg en Dal heette de genodigden welkom. Mevrouw Ank Bijleveld, demissionair minister van Defensie, was vervolgens onze keynote spreker. Daarna spraken de U.S Consul General Jennifer DeWitt Walsh en Hubert Bruls, burgemeester van Nijmegen. Anja Adriaans (FAN) belichtte de trans-Atlantische vriendschap Albany-Nijmegen als voorbeeld van het thema. We wisselden af met twee bijzondere filmpjes, kleindochter Juultje van Raaij in gesprek met haar opa Jan Leesberg, ooggetuige van de oorlog en de hulp uit Albany. Scholieren van het Mondial College en Kandinsky College vertelden over hun reis naar Albany in 2019. Beide korte video’s werden gemaakt in samenwerking met de bekende Nijmeegse filmmaker Martijn Schinkel. Wij waren erg vereerd met het indrukwekkende gezelschap sprekers dat ons lustrum wilde opluisteren!

De eerste lustrumviering van Stichting FAN is met ondersteuning van het vfonds, the US Embassy to the Netherlands  en DELA tot stand gekomen.

Oprichting Orange Wonder Club

De Orange Wonder Club (OWC) werd in dit jaar opgericht. De Orange Wonder Club fungeert als een business-club voor stichting FAN. Zij verenigt mensen met een warme interesse voor de historische, sociaal-culturele en economische banden tussen Nederland en Amerika en de vriendschapsband Nijmegen en Albany NY in het bijzonder. Lidmaatschap geschiedt op uitnodiging en/of voordracht van de aangesloten leden.