Burgemeester Bruls bracht tegenbezoek aan Albany NY

Mayor Sheehan van Albany nodigde burgemeester Bruls uit voor de 75e editie van het Tulip Festival. Van 11 t/m 14 mei werd hij ontvangen met een uitgebreid programma dat gericht was op kennismaking met de stad. De verhalen van de Nederlandse wortels van de stad – Albany heette vroeger Beverwyck en nog eerder Fort Orange – werden verteld tijdens een rondgang langs het erfgoed en een tentoonstelling in het Institute of History and Art. Een wandeling bij de Hudson River gaf uitleg over de pogingen om de stad weer te verbinden met het water. De vergelijking met Nijmegen lag voor de hand. Op de USS Slater, een torpedojager actief bij de beëindiging van WO II werd ontbeten. In Albany – als hoofdstad van de staat New York – zijn de kantoren van de Governor en het Huis van Afgevaardigden. Tijdens het bezoek aan deze gebouwen was er een levendige discussie over de Amerikaanse politiek en burgemeester Bruls tekende het officiële gastenboek van de State of New York

Belangrijk onderdeel van het bezoek en de directe aanleiding waren de festiviteiten rond de 75e editie van het Tulip festival. Burgemeester Bruls speechte bij de opening, hij bezocht het festival en er was een fotomoment bij de tienduizenden tulpen die in het Washington Park zijn aangeplant. Hij maakte kennis met het fenomeen Tulip Queen organisatie. Een jaarlijkse verkiezing van de beste vrijwilligster van het jaar die met een “Court” een jaar lang community projecten uitvoert met financiële ondersteuning van de stad.

Bij het zogenoemde Royal Tulip Ball oogstte burgemeester Bruls applaus van de 300 gasten door de vriendschap van Albany (NY) en Nijmegen te vergelijken met een tulp, die immers op bepaalde momenten in het jaar volop bloeit en op andere momenten onder de grond in afwachting is. “Ik wens de band tussen onze steden ook toe dat we elkaar regelmatig kunnen zien zoals vrienden dat doen en het dan is – wie kent dat niet als je goede vrienden weer ontmoet – alsof er een doorgaande lijn is” (Bruls, 2023).

Bijzondere belangstelling toonde Bruls voor het RCA gebouw. Het gebouw deed dienst als toeleverancier van accessoires voor platenmaatschappij RCA en Bruls – grote fan van Elvis Presley – vertelde dat Elvis onder dat label een bijzondere reeks platen uitbracht. Een van de symbolen van Albany, Nipper, prijkt boven op dat gebouw, een hond in zitstand met een omhooggestoken oor als verwijzing naar de betekenis van muziek in het leven.

Burgemeester Bruls werd vergezeld door een afvaardiging van het bestuur van stichting FAN en twee leden van de netwerk-club van Stichting FAN, de zogenaamde Orange Wonder Club (OWC). In Albany sloten Amerikaanse leden van het comité van aanbeveling van FAN aan, waaronder Chloe Gavin, Tammis Groft, Paul Grondahl, en Jay Jakovic Esq, alsmede Bill Bauer, Executive Director of the 82nd Airborne Division Association.

Liberation Route Europe

We zijn zeer trots dat het verhaal over de vriendschap tussen Albany en Nijmegen is opgenomen in de Liberation Route Europe. De Liberation Route Europe is een transnationaal gedenkteken. Het is een hiking en biking route die herdenkingsplekken en verhalen uit heel Europa met elkaar verbindt. Het verhaal over de bijzondere vriendschap tussen de twee sister cities is nu ook opgenomen op de route.