Op 18 september 2019 onthulden de burgemeester van Nijmegen Hubert Bruls, de Amerikaanse ambassadeur Pete Hoekstra, Anja Adriaans oprichter van de Stichting Friendship Albany Nijmegen, vergezeld door een leerling van het Kandinsky College en een leerling van het Mondial College een plaquette aan de Waalkade in Nijmegen. Deze herinnert aan de hulp die de inwoners van Nijmegen na de Tweede Wereldoorlog kregen van de Amerikaanse stad Albany.

Op dezelfde dag is onder grote belangstelling in de Gebroeders van Lymborghzaal het houten wapenschild onthuld, dat Generaal-Majoor James M. Gavin in 1945 schonk aan de stad Nijmegen. Het wapenschild was tot nu toe opgeslagen in het Regionaal Archief Nijmegen (RAN) en is speciaal voor deze gelegenheid door het RAN in bruikleen gegeven. Op initiatief van FAN wordt het wapenschild nu in een speciaal voor dit doel ontworpen vitrinezuil in de hal van het stadhuis van Nijmegen tentoongesteld.

Gasten en bestuurders van FAN namen die avond deel aan een bijzondere Sunset March in het kader van Nijmegen herdenkt 75 jaar Market Garden. Op 20 september plaatste Anja Adriaans, namens FAN, een bloemstuk bij het monument ter nagedachtenis aan de in 1944 omgekomen militairen van de 82e Airborne Division.

Foto’s zijn van US Ambassade Den Haag, M.Hanekamp, M.Heutz en G. Loeffen.