Films

Op deze pagina staan video- en filmfragmenten over FAN en de historie van Albany en Nijmegen.

Op 3 september 2019 liepen de leerlingen van het Mondial College en het Kandinsky College de bijzondere Sunset March 66. Dat jaar werden 75 bijzondere Lights Crossing wandelingen over De Oversteek georganiseerd in het kader van 75 jaar Bevrijding.  De leerlingen zouden later dat jaar meegaan naar Albany NY in het kader van het Trans-Atlantisch Pen-Pals project van FAN.

De foto van deze groep is van Jaleesa Derksen uit het boek ‘Sunset March, brug tussen heden en oorlogsverleden’; auteur Joris Jan Voermans, uitgever Quo Vadis.

FAN Event 2018 Nijmegen

Presentatie FAN Magazine 2017

2017 Tulip Festival Albany NY begint traditioneel met schoonmaak

Albany, zusterstad van Nijmegen, eert met het traditionele tulpenfestival en het daarbij horende “straatje vegen” haar cultureel-historische band met Nederland. Langs de Hudson-rivier in de latere staat New York ontstonden in de eerste helft van de 17e eeuw de eerste Nederlandse nederzettingen. Zo werd bijvoorbeeld Nieuw-Amsterdam (later New York), maar ook ‘Beverwijck’ gesticht, dat later uitgroeit tot het huidige Albany. In 1947, toen Nijmegen net de oorlog achter de rug had, steunde Albany het verwoeste Nijmegen in een brede hulpactie o.a. door een schip vol met hulpgoederen en bouwmaterialen te sturen. FAN ‘Friendship Albany Nijmegen’ is het platform voor het versterken van de verbindingen tussen Albany en Nijmegen. De stichting staat voor de vriendschap tussen de twee ‘sister cities’ en beoogt deze te herinneren, te vieren en nieuw leven in te blazen.

2017 Openingsspeech Tulipfestival

Openingsspeech van het traditionele tulpenfestival in Albany NY, zusterstad van Nijmegen door Burgemeester Kathy Sheehan van Albany. Met dit festival eert Albany haar cultureel-historische band met Nederland.

Lights Crossing film van Martijn Schinkel

De Nijmeegse cineast Martijn Schinkel maakte de korte poetische documentaire ‘Lights Crossing’ over de brug de Oversteek als een monument.

Polygoon filmpje Albany adopted Nymegen 1947