De leerlingen van basisschool De Oversteek herdenken elk jaar in een bijzonder lesweek de gebeurtenissen rondom Market Garden, de bevrijding van Nijmegen en de Oversteek. Zij verzorgen het monument dat herinnert aan de oversteek van de Amerikaanse paratroopers aan de Oosterhoutsedijk. In maart 2017 gaan leerlingen van de Oversteek samen met stichting FAN aandacht besteden aan de wederopbouwhulp van Albany aan Nijmegen.

oversteekWat willen we zoal doen?
De ideeën die er nu liggen, zijn bijvoorbeeld het maken van creatieve uitingen van het project, bijv: briefkaarten naar Albany, een posterwedstrijd, etc. Hun werk zullen wij tentoonstellen in onze tentoonstelling in september 2017 in het Huis van de Nijmeegse Geschiedenis. Ook zouden leerlingen ‘pen pals’ kunnen zijn voor leerlingen in Albany (in de stijl van een schrijfproject uit 1947). Intussen groeit de interesse bij de leerlingen en de school om meer met het mooie verhaal te doen en mogelijk een duurzaam contact op te bouwen met een school in Albany.