Albany en Nijmegen: een internationale vriendschap

Vanaf woensdag 9 juni is de tentoonstelling ‘Wederopbouw en internationale vriendschap’ te zien in het binnenmuseum van Museumpark Orientalis. De expositie is onderdeel van de 1e lustrumviering van Stichting Friendship Albany Nijmegen (FAN). In de tentoonstelling hebben ook Stichting Nijmegen Wederopbouwstad, Vrijheidsmuseum en Groesbeek Airborne Vrienden een bijdrage geleverd uit hun collectie. De expositie vertelt het verhaal rondom de hulpactie vanuit Albany voor de stad Nijmegen na de Tweede Wereldoorlog en schetst een beeld van Nijmegen en Groesbeek in een periode van wederopbouw.

De bezoeker van de tentoonstelling beleeft de totstandkoming van deze bijzondere verbintenis tussen een Amerikaanse en Nederlandse stad door middel van oud fotomateriaal, brieven en historische documenten, posters en beeld- en geluidmateriaal. Het toont het belang van internationale samenwerking, vriendschap en solidariteit tussen mensen van verschillende culturen en richtingen in tijden van grote nood.

Een belangrijk moment voor deze internationale samenwerking vond plaats in 1947 toen er vanuit Albany schepen arriveerden in Nijmegen met 300 ton hulpgoederen waaronder voedselpakketten, babykleertjes, schoenen en typemachines. De pakketten gingen vergezeld met brieven van de families in Albany aan de families in Nijmegen, waardoor er internationale vriendschappen ontstonden. Ook de relaties tussen Groesbekenaren en de VS vanaf die wederopbouwtijd sterk geweest en nog steeds sterk. De vracht vol hulp was een sein voor de Nijmegenaren om de wederopbouw van de stad met goede moed ter hand te nemen. De vele verhalen en enkele objecten die in deze vracht werden meegenomen zijn te bewonderen in de expositie. De tentoonstelling is tot en met zondag 5 september te zien in Museumpark Orientalis.

De eerste lustrumviering van Stichting FAN is met ondersteuning van het vfonds, US Embassy en DELA tot stand gekomen.